Wednesday, April 27, 2011

Albertaardvark 1, CBC 0. Scott Reid and the CBC correct an error

It only took a full year, many emails, and finally the big stick of the CBC Ombudsman to make it so, but Scott Reid and CBC's Power and Politics have finally corrected an error made April 1st 2010.

video

The original statement:

"He (Kory Teneycke) along with that, sort of, you know, paid professional brigand of ah, of ah bloggers that work for the Conservative Party; those guys can mobilize a grassroots movement in the snap of a fingers......

Here is the original post on the subject. With video.

Other related posts on the subject.

The CBC responds.

The CBC responds pt 2.


I would like to thank Kirk LaPointe, the CBC Ombudsman, for the work he did on finally getting this issue  resolved and getting the record corrected.

Excerpt of the Ombudsman's finding: (pdf)

I am writing with regard to your complaint April 15, 2010, and request May 6, 2010, for a review by this Office concerning remarks made on the CBC News Network program, Power & Politics, on April 1, 2010.

Let me first apologize for the time it has taken to conduct this review. When I assumed this role last November, I helped my predecessor deal with a substantial backlog. Work on this continues, but that is of little consolation to you. Too much time has passed in dealing with this, and I regret the manner in which the complaint has been processed. Thank you for your patience.

Since your complaint, CBC has updated its Journalistic Standards and Practices. Given that your complaint preceded the update, the previous policy will apply to your request.

REVIEW

The complainant wrote CBC News shortly after he heard commentator Scott Reid on the CBC News Network program, Power & Politics, on April 1, 2010.

Reid, a former senior Liberal Party aide who appeared with Conservative Jaime Watt on the regular Point of Order panel in the program, was discussing the ability ofConservative Party supporters to mobilize support. In an animated exchange, he indicated those bloggers were paid.

“He (Kory Teneckye), along with that, sort of, you know, paid professional brigand of ah, bloggers, that work for the Conservative Party — they can mobilize support in the snap of a finger,” Reid said in the taped segment. He wasn’t challenged by Watt in their debate.

The complainant wrote CBC News to dispute the assertion that the bloggers were paid by the Conservatives. The managing editor of CBC’s Parliamentary Bureau, Paul Hambleton, wrote back April 13, 2010 to acknowledge the error and to thank the complainant for setting the record straight.

The complainant pursued his concerns, indicating that the remark violated CBC Journalistic Standards and Practices in effect at the time.

The executive editor for CBC News, Esther Enkin, wrote the complainant April 21, 2010, to note Hambleton’s email. She said that CBC regretted the error. She also said she did not expect Reid to apologize but that he would correct his remarks when the subject of partisan blogs next came up in the segment of the program “at an early opportunity.”

CBC Journalistic Standards and Practices policy in effect at the time of the complaint included provisions relevant to correcting errors. It said CBC would not “hesitate to admit and correct an error when it is established that one has been made. To do otherwise or to defend a program exhibiting poor taste or unacceptable ethics or containing errors would lead inevitably to loss of credibility by the CBC.”
The policy noted that the senior officer in news and information, or his or her delegate, should be consulted to determine the nature and time of any correction.

The complainant said it was possible that the subject of partisan blogs might not come up “until 2015” and asked if it “would be reasonable to wait that long for the correction to be made.”

Reid has since corrected his statement on the program. He said April 21, 2011, that he had looked into the matter and found no evidence the bloggers were ever paid. He retracted his remarks and apologized. Host Evan Solomon also apologized on the program for taking this long.

CONCLUSION

Mistakes are made regularly in journalism. Academic studies indicate roughly one in two stories contain a factual error, a rate that hasn’t changed much over the decades despite better educated journalists and more sophisticated and familiar guest commentators.

Live television debate — even when it is taped without editing — often leads to spontaneous hyperbole or overstatement to try to make a point or to respond.

What has changed, and for the better, have been processes to identify and correct the record for the public. CBC has a rigorous policy of scrutinizing its work, accepting public review of it, and holding itself accountable through transparent mechanisms to demonstrate its will to be accurate and fair-minded.

Even when contracted commentators make an error, CBC’s approach has been to acknowledge that wrong was wrong and for the program in which they appeared to address the mistake promptly. Its policy of acknowledgment is a virtue in contributing to overall integrity and often a distinguishing and differentiating feature in broadcast news.

In this instance, the statement didn’t receive a quick fix. Obviously, any error left untended only becomes more problematic to correct. Even when efforts are made by programmers to address the initial mistake, some of its viewers will never know it was corrected.

In correspondence with the complainant, CBC acknowledged the error and indicated it would make mention of the issue when the subject next arose on the program. Rather than wait indefinitely for the next discussion on partisan blogs, the program could have more quickly fulfilled its standards and practices with a correction at the earliest opportunity.

I am satisfied there was no intent to avoid addressing the matter. There was an expectation the opportunity would arise soon, and when it didn’t, the correction slipped into the cracks. It is noteworthy that host Evan Solomon apologized on the air for the time it took to address the matter. The correction was made amid an election campaign, when attention on politics is high and the correction’s impact might be greatest.

Sincerely,
Kirk LaPointe.

13 comments:

Anonymous said...

wow you duh man!!!!!!!!!!!!!!
God bless you for being so persistent.
that is a history making apology
great Blog
fh

R. G. Harvie said...

You go 'vark.

Those liberal bastards had best think twice before they come talking shit in OUR house!

Roy Eappen said...

Congratulations. Good work!!!

Ardvark said...

It took a year but would not have happened at all if not for the CBC Ombudsman.

I should also give a shout out to Ryan Hicks, who at the time was a producer on P&P, for getting my initial email read.

syncrodox said...

Good on ya AA! Those smug pricks need to be kicked in the rhetorical nuts as hard and often as possible.

Anonymous said...

Does this mean that Vince Carlin is no longer there?

burpnrun said...

I hate to be off-topic, but this is a serious issue.

The real threat to Canadian Democracy (Soros, Avaaz, unions, media, etc):
http://burpnrun.blogspot.com/2011/04/canadas-perfect-political.html

Folks, there's only 3 days to get the word out if you come to the same conclusion that I do. This is very serious.

Gabby in QC said...

Echoing others, but great work. I admire your tenacity and perseverance.

Anonymous said...

1 year?

1.2 Billion dollars doesn't seem to buy you much these days.

Philanthropist said...

A Year! Congrats.

Patrick Ross said...

Good job. These CBC ombudsmen have proven to be remarkably slippery in the past, but this gives me some confidence in their new guy.

bocanut said...

WTG!!!
Bocanut

Jakarta Hotel Intercontinental said...

I agree with a lot of what you're saying here but it could do with more detail. They stayed away in droves.